Pokud kanibalismus hadů vede k vzniku draků? Je pak lidský cestou k nadčlověku?
Potřebuji nové tělo. A novou duši.
Protože mne blog.cz donutil k činu, tak teď probíhá velké rozmýšlení se, jestli se tady nakonec zveřejní povídky z archivního blogu. A tedy se původní oprašování rychlostí blížící se k nule buď zrychlí a nebo úplně zastaví.

Jste tu poprvé a máte problémy se orientovat? Snad pomůžu zde.


Děkuji za vyjádřenou podporu komentujicím. ;)



-

pondělí 9. června 2014

Kamejový dort

... aneb Kombinace bílé čokolády a borůvek.

Přestože mamka měla narozeniny už v půli května, tak jsem se k upečení jejího narozeninového dortu dostala až v pátek, tedy skoro o měsíc později, protože jsem čekala na chvíli, kdy bude nějaký vhodný počet strávníků (kteří mi dort pochválí, protože já obdiv potřebuji k životu xD).
Suroviny jsem vybírala dlouho, protože původně chtěla mamka čokoládu a jahody, ale já mám dosti averzi k jahodám, protože ty supermarketové rychle zplesniví - tak mám celkově averzi a beru je jako surovinu, která může znehodnotit celé jídlo - a nemyslím si, že by byla dobrá kombinace tmavá čokoláda s jahodami. Tím jsem se dostala k bílé, protože mne nebaví stále péct jen ten můj "slavný" tmavo-čokoládový dort, a postupným vyřazováním různého ovoce až k borůvkám (u kterých si myslím, že mají moc velkou slávu a tak výjimečné nejsou, ale jsou fialové xD).
Vzhledem jsem se chtěla přiblížit kamejím.




Těsto na korpus
2 vejce
4 lžíce cukru krupice
60 g hladké mouky
50 g bílé čokolády
barvivo

Rozdělíme bílek od žloutku (žloutky dáme do větší nádoby), ke každému přidáme polovinu cukru (já jsem používala dvojí cukr, k bílkům jsem dala obyčejný bílý, k žloutkům tmavý, aby to nebylo tolik sladké, když se tam dává čokoláda). Mezitím, co budeme šlehat nejprve hustý - jako na pusinky - sníh z bílků, do něhož jsem přidávala barvivo (měla jsem jen v prášku, tudíž jsem ho musela v něčem rozpustit a vodu jsem tam nemohla dávat; později jsem si uvědomila, že možná by se dalo barvit i borůvkovou marmeládou) a pak pěnu - do zesvětlání - ze žloutků, rozpustíme si v kastrůlku nad vodní lázni bílou čokoládu.
Do žloutků přidáme část bílků a poté "zabalíme" část mouky, opakujeme dokud neupotřebíme všechny suroviny. Snažíme se, aby směs zůstala nadýchaná.
Nakonec přidáme rozpuštěnou čokoládu a pořádně zamícháme, abychom měli hladké těsto.
Pečeme na 180 stupňů (pozor na teplotu, při příliš vysoké těsto nenabude), protože tam není příliš čokolády, nestane se nám, že by i po upečení působilo těsto nedopečeně - tudíž, jakmile se přestane lepit na špejli, je hotové, trvá to něco přes deset minut.

pozn. pracovala jsem s dvojnásobnou porcí a i tak toho bylo docela málo, ale to závisí na velikosti dortu a poměru, kterého chcete dosáhnout mezi korpusem a náplní (ono zase více náplně a méně korpusu chuťově nevadí - je to takové lehčí pak)  

Náplň
250 ml smetany ke šlehání
150 g bílé čokolády
250 g mascarpone
(smetana-fix)

Ve vodní lázní povaříme čokoládu se smetanou, dokud se čokoláda úplně nerozpustí a suroviny se nesjednotí. Necháme dobře vychladnout.
Poté do mísy dáme mascarpone a zašleháme (znovu upozorňuji vychladlou!) "čoko-šlehačku".
Důvod, proč mám v závorkách smetana-fix je ten, že jsem si nebyla jistá, zda se mi podaří skutečně vyšlehat pěna, která bude vhodná i na zdobení, tak jsem tam raději přidala ztužovače, ale myslím, že tam nemusí být.
To šlehání chvíli trvá, zprvu vůbec nevypadá, nakonec ovšem se povede hezky našlehaná "čoko-šlehačka".

pozn. znovu jsem pracovala s dvojnásobnou porcí, ale vůbec nebylo třeba, náplně mi hodně zbylo (komu by vadilo, že? dávala jsem si to pak na vločkovou kaši xD) 

povařená šlehačka s čokoládou
vyšlehaná "čoko-šlehačka" s mascarpone


Marcipánová hmota
v poměru 1:1 sušené mléko a moučkový cukr
na 150 g mléka, 150 g cukru, 2 lžíce oleje, lžíce medu a tři lžíce vody
(barvivo - pokud máte v prášku, rozpouští se ve vodě, co do hmoty dáváte)

pozn. pokud by těsto bylo špatně tvárné, přidejte více vody; s olejem pozor, protože pokud ho dáte příliš, hmota se rozpadává



Další suroviny
borůvky (podle chuti)
borůvková marmeláda

Postup výroby
Vychladlý korpus rozřežeme na půlky, natřeme obě půlky tenkou vrstvou marmelády, naplníme "čoko-šlehačkou" (dávejte pozor, aby byla co nejchladnější), pokryjeme borůvkami, znovu naplníme "čoko-šlehačkou", opakujeme, nakonec přikryjeme druhou částí korpusu. Poté zdobíme.


(křivo) rozkrojený korpus

ořezaný do tvaru kameje

natírání marmeládou


první vrstva "čoko-šlehačky" a borůvek

x-vrstev XD

zahlazené - náplň byla skvěle tuhá

vyválený marcipán na potah, 3-5 mm tlustý





marcipánové květy


ozdobený dort 



Komentář
Jsem spokojená, i když mi přijde, že trochu vypadá dědinsky, ale to je chyba mého zdobičského umu, nikoliv chuti.
Kombinace bílé čokolády, borůvek a mascarpone je opravdu dobrá. Jak už jsem říkala, dort je hodně lehký a nadýchaný, jak je vlastně povětšinou jen z našlehané náplně. Trochu jsem se ovšem bála, jak budou hlavní ingredience působit společně s marcipánem - ale nakonec to nebylo ani přeslazené, ani nějak se výrazně chuťově-bijící. Tak jsem spokojená i s chutí.

Dokonce jsem z něj neměla ani bolest hlavy, ani problémy s močovým měchýřem, což se mi ze sladkého stává - takže je úplně královský XD

1 komentář:

  1. Krásný je moc, takový elegantní mi náhodou přijde, a dobrý byl úplně hrozně! I táta ti ho pochválil... xDD

    OdpovědětVymazat