Pokud kanibalismus hadů vede k vzniku draků? Je pak lidský cestou k nadčlověku?
Potřebuji nové tělo. A novou duši.
Protože mne blog.cz donutil k činu, tak teď probíhá velké rozmýšlení se, jestli se tady nakonec zveřejní povídky z archivního blogu. A tedy se původní oprašování rychlostí blížící se k nule buď zrychlí a nebo úplně zastaví.

Jste tu poprvé a máte problémy se orientovat? Snad pomůžu zde.


Děkuji za vyjádřenou podporu komentujicím. ;)



-

sobota 9. listopadu 2013

17. listopad

Víte, že se nepovažuji za správného člověka, aby mluvil o politice, protože nejsem politik - ale s tím, že nepolitici jsou ve vládě, si také dovolím říct několik slov.





Nemám ráda 28. září, protože z nějakého důvodu svatý Václav mi nepřirostl k srdci.
Mám ráda 28. říjen, protože tak nějak dětsky vzhlížím k První republice - nejspíše nebyla dokonalá, ale myslím si, že alespoň měla hnací motor vlastenectví. Jak T. Okamura říká, tak T.G.M. byl osobností... a nově vzniklý - nejen nově vzniklý - stát je třeba vést k sebelásce, sebeuvědomění a touze společně budovat a tvořit.
Ovšem chci se vyjádřit k 17. listopadu, nebo celkově termínu "Sametová revoluce".

Četla jsem před několika dny článek, který se mnou dost pohnul. Jsem zvyklá na to, jak se médiím daří ovlivňovat veřejné mínění - jak říkám, přece jen je dost vystudovaných psychologů, sociologů a kdo ví koho čeho, aby nedělalo problém skutečnost "upravit" v myslích většiny. Ale ten článek, pokud na něm je třeba jen půl pravdivé, měl obsah, který zabolel tím pocitem zoufalé bezmoci.
Pojednávalo se tam o tom, že všechno byla fraška - celý rozpad východního bloku, jen nahrané pro lidi. A ona "Sametová revoluce" sice měla přinést samostatnost, ale takovou, která naprosto zruinuje naši zemi. Západní státy se prý dohodli s lidmi jako byl V. Havel, že jim dají vysoké pozice za naprosté zruinování naší ekonomiky, abychom se nestali konkurence schopní... abychom museli kupovat od nich.
Osobu V. Havla také nemám ráda, a když se utvořil veřejný kult jeho oplakávačů, stála jsem mimo. Ale ono vlastně, pokud to je pravda, je jedno, kdo za tím stál... i když oslavovat muže za boj za demokracii, a pak zjistit, že pro vlastní "zlepšení pozice" obětoval svůj národ, je hořké. Vlastně slovo hořké nestačí. Takový muž - nebo žena, chcete-li - si zaslouží jen pohrdání.
No, o pravdivosti toho článku - četla jsem i jiné - se dá pochybovat, někdy v něm různé informace byly příliš přitažené za vlasy a tendenční, ale...
Ale jak po těch dvaceti letech vypadá naše republika? Byli jsme více méně zemědělsky samostatní, teď dovážíme - na polích se postavily sluneční elektrárny z dotací EU, vybily jsme prasata, zrušily kravíny... Zbyl nám nějaký průmysl - díky za něj. A veřejné finance - ty se kradou; kradou se před očima a právo má dvojí metr (mám pocit, že zásadně ty s nejvíce do očí bijícím proviněním osvobodí na základě "imunity" nebo "nedostatku důkazů" a jiným nepomůže nic, přestože to jsou případy plné nejasností).
A náš vztah k našemu státu? Předtím, než jsem se o to začala zajímat, jsem měla pocit, že Česká republika je státek malý, uprostřed Evropy a nic neznamená/nikdy neznamenal - dala mi ten pocit škola nebo jiné vjemy, to nemůžu říct.
Ale tohle není správný názor.
Měli jsme mnoho schopných lidí ve všech oborech - od vědy přes umění po manuální práce. "Zlaté české ručičky." "Co Čech, to muzikant." A v Rakousku-Uhersku i Sovětském svazu jsme byli ta vyspělá tažná země. Ve vzdělanosti jsme bývali na horních příčkách. A před válkou jsme se mohli rovnat "západu".
Tak není se čemu divit, že nám tehdy nepomohli... a není se čemu divit, že jim "ruinování" našeho státu přišlo vhod.
Možná bychom jako národ měli být více temperamentní a výbojní, protože ta česká povaha "když je srdci smutno, tak to zažeň humorem" nás většinou smířeně nechala pod "cizími pány".

A občas přemýšlím - zcela na okraj k tématu -, že možná ve Slovanech je něco ryzího, povahově dobrého, čistého a citlivého. My Slované, když je nám smutno, dokážeme stvořit tak melancholická a tesklivá umělecká díla, až se každému srdce pohne. A když je nám naopak veselo, radujeme se jako děti. Mnoho sneseme... málo se bráníme.

Láska a ochota pracovat pro vlast je základem úspěšného státu a v úspěšném státu se dobře žije. Ono v jistém smyslu je to znakem sobeckosti, dělat dobré věci pro všechny, abych se nakonec měl lépe. Jenže to chce širší uvědomění celkově, než jen u jednotlivce. Mnoho lidí si snad ani neuvědomuje, jak by se mělo chovat... a nějaké hodnoty a principy je třeba lidem vštípit.
Protože pokud člověk je sobecký a neuvědomělý (vlastně já vůbec nechápu, jak mnozí lidé si před vlastním svědomím obhájí, co dělají), dopadá to - a nemusím chodit ani zpátky do listopadu 1989 - jako v nynější politice. Všichni kradou pro sebe... a až naše republika to již nezvládne, tak se svými švýcarskými konty budou žít v zemi, kde lidé v ni věřili a vybudovali ji stabilní.
Ne, není čas sjednocovat celý svět, vývoj jednotlivých států se může urychlit, popohnat, ale jednotlivé státy stále za sebe musí dospět do správných bodů... a to je stále ještě daleko.

Možná mé názory zavánějí něčím historickým.
V komunismu byla ideová výchova a dopadla tak, že myšlenky komunismu byly ignorovány. Vlastenectví také dostalo v jistých etapách hanlivé odstíny.
Ale... já si nemyslím, že právo může ošetřit vše.
Někteří z nás sní o vyšší společnosti, která nastane a k níž prý spějeme, ale ne... tady nestačí vyvíjet techniku do vyšších výšin, je potřeba vybudovat morálku pod dohledem rozumu, která s vývojem bude držet krok a taktéž udrží lidské city "čisté" a schopné vývoj doplňovat... a tehdy se začneme blížit vyšší společnosti.

Zatím ovšem mohu mluvit jen o zradě... zrada všech, co se provinili proti naší republice, vůči nám, jejím občanům a zoufalství z beznaděje, že kdy tato zrada bude potrestána. A nesmí nám to být přece jedno... nebo ano? Smí?
Však Slovan je od slova otrok, tak se sklánějme...

5 komentářů:

  1. Abych řekl pravdu, příliš bych takovému článku nevěřil. Ale i kdyby na tom bylo něco pravdy, nakonec by nebylo čemu se divit. Nakonec nevyužití takové příležitosti by v dlouhodobém měřítku mohlo poškodit zase jejich stát. Ale přijde mi to spíš jako taková dost nepravdivá konspirační teorie. Nakonec Česká republika si nevede tak špatně, z postkomunistických zemí jsme jeden z nejlepších států a až do současné krize (která zasáhla dost tvrdě zejména západní svět) naše ekonomika stabilně rostla. A Východní Evropa je stabilně nejvíce se rozvíjející se část kontinentu. Jistě životní úroveň není ještě tak vysoko, jak by mohla být a množící se případy korupce, daňových úniků, nevhodné politiky atd... v poslední době způsobují, že je spousta lidí velmi nespokojených. Ale těžko z toho lze vinit někoho jiného než nás samotné.
    Co se týče Slovanů, nevím jak na tom jsou jiné národnosti a jestli nemám spíše negativistický přistup, ale já jsem vždycky cítil, že pro "typické" Slovany (pokud se tak vůbec dá typizovat) jsou typické některé spíš negativní vlastnosti, často historicky dané, které se z lidí jen tak nedostanou. A nesmíme zapomenout na to, že Slované nejsou jeden národ. Nakonec, třeba to vlastenectví, které už dnes pro Čechy moc typické není, je o některých jiných známé.
    Děkuji za článek, trochu jsem se rozepsal, omlouvám se jestli jsem tě něčím urazil, jenom jsem chtěl vyjádřit svůj pohled na věc
    Kroketa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám ráda konspirační teorie. :) Nebo možná si jen myslím, že za vším se skrývá nějaký podvod, že je to lidskou přirozeností takhle jednat, když je na to prostor. (Trochu paranoidní asi jsem xD, ale ty reklamy na "Karla" a davová uměle navozená jeho podpora u studentstva mne přesvědčili o síle médií.)
      Jsou "odvětví"/"okruhy", v kterých jsme dosti upadli už před krizí. Ale neříkala jsem, že to není naše vina - je to vina malé "ochoty" rozvíjet naši zemi (a kdybychom byli zaprodáni, tak je to také naše vina, že mezi námi jsou tací, co nás zaprodali), stejně jako to, že tolerujeme dvojí metr práva a korupci.

      Jaké negativní vlastnosti Slovanů jsou podle tebe typické?
      Je pravda, že já - pokud se stýkám s jinými slovanskými národy - je to z hlediska legend a umění (hlavně literatury). A to co jsem říkala výše, bylo dáno tím, co já v těchto oborech spatřuji.

      Nakonec ještě poznámka k českému vlastenectví, když jsem byla na strojárně, měla jsem pocit, že se jistým způsobem navrací - protože když se učitel matiky ptal, kdo se cítí vlastencem a nejen pro pivo, hokej atd., zvedli jsme téměř všichni ruku (pár stovek nás tam bylo). Takže podle mne záleží na věku a zaměření - přece jen, ten kdo se stýká s českým průmyslem má být na co hrdý a uvědomuje si to třeba více, než - nic proti nim - studenti japanistiky.

      Děkuji za tvůj názor. ;)

      Vymazat
    2. Negativní vlastnosti Slovanů... No myslím, že pro Čechy je třeba typický nadměrný pragmatismus až cynismus. Taky přetvářka a už z principu pohled na věc z pouze jednoho úhlu ( i když to je spíš taková lidská vlastnost než jenom typicky Česká). Myslím, že u Čechů, ale taky u jiných Slovanů je taky dost typický alkoholismus (což není přímo vlastnost, ale souvisí to se neschopností vyrovnat se s problémy, to, že jdeme příliš s davem apod...) Samozřejmě vím, že různé národy, různí lidé mají různé chyby. Ta vlastnost, kterou jsi zmínila: Mnoho sneseme, málo se bráníme. je pro Čechy taky dost typická, podle mě, ale je diskutabilní jestli se jedná o dobrou vlastnost.
      Možná, že tato generace je jiná než ty předchozí. Každopádně, myslím, že pesimismus nemá smysl. Co přijde, to přijde. :)
      Kroketa

      Vymazat
    3. Myslím, že v přetvářce například oproti Japoncům jsme hodně břídilové, to se ani nedá srovnávat.
      Myslím, že říci o alkoholismu, že je to neschopnost vyrovnat se s problémy... no, není nejšťastnější formulace - jsou různé druhy alkoholiků. A podle mého jsou rozhodně horší ti, co začínali z důvodu, že to byla "zábava", než ti, kteří pijí, protože je svět příliš krutý k jejich citlivosti (a to věz, že můj vztah k alkoholu je dost negativně vyhraněný...)
      Nicméně si myslím, že právě Čechům chybí více výbojnosti. :/ Ale jeden z hlavních důvodů, proč mám ráda Japonsko je, že se tam řezali hlava nehlava několik stovek let, takže to je spíše má "touha po krvi" než "objektivní" špatná vlastnost. xD (Asi fakt jsem trochu sadista xD)
      Kéž by byla jiná...
      Když se snažíš něco dělat, nemusí to být jen o tom, co přijde, to přijde...

      Vymazat