Před časem jsem vyhlásila takový rychlý "giveaway" o tři valentýnské povídky: trochu mne zklamalo, že byl téměř nulový zájem, ale co? Já jsem na oplátku zklamala, že reálně asi budou jen dvě (titulovány jako valentýnské, tu jednu si pro sebe napíšu někdy příště) a to vydané se zpožděním (protože mne skolil tradiční každoroční plicní mor). :/ Čím méně zájmu z vaší strany, tím méně z mé... (ale teď jsem se zase slušně znechutila xD)
Takže první pár Ivar s Haehmundem z Vikingů pro Zlohadici.
Přeji příjemnou četbu.
V textu jsou použity překlady jejich rozhovorů z titulků k Vikingům, takže práva vyhrazena... stejně jako si nepřivlasťňuji postavy Vikingů. xD Nicméně, když jsme u rozhovorů Ivara s Haehmundem... člověk vůbec nemá práci je udělat velmi přiteplené a romantické, tak jsme tomuhle páru začala říkat Ivamunda Pilcher (a směju se tu nad tím už dlouho).
Fandom: Vikings
Postavy: Ivar, Haehmund, plus další zmíněné
Neušlechtilá víra
Klečela
u jeho nohou tak zbožná, jak jen panna mohla být, vzhlížela k němu
s úctou, přičemž velmi plytce a téměř bázlivě dýchala přes pootevřená
ústa, která čekala, až do nich bude vloženo tělo
Kristovo. A on na ni shlédl, v té chvíle ne jako biskup, třebaže mezi
prsty tiskl eucharistický chléb a
veškerá svátost přijímání mu byla více než důvěrně známá; ale jako muž, a to se
všemi myšlenkami, co takoví muži mívají, když před jejich rozkrokem nabízí
dívčí plné rty pokušení.
A
takový byl biskup Heahmund.
Na
jedné straně svatý muž, který dávno daroval svůj život Bohu, zasvětil své činy
šíření Božího království a s pokorou před Trojjediným přijal povinnosti
pastýře. A to nejen při poskytování pastvy pro duše těchto Božích oveček, ale i
při jejich ochraně. A k tomu mu nestačila ubohá pastevecká hůl, ale nosil
meč jako archandělé, aby mohl bojovat s démony-pohany.
Na
druhé straně – člověk. Hřešící muž, který nedokázal vyhrát vnitřní spor; nemohl
odolat svodům ďábla, třebaže si více než prostý lid uvědomoval, že pokaždé vede
souboj o svou duši. Všechny podoby Evy mu nabízely šťavnatá jablka, a on
přijímal. Vždy. Jako obyčejný smrtelník lpěl na uspokojení svého mužství, a ta touha,
ten chtíč… nešel potlačit.
Zanikal
jen ve chvíli, kdy bojoval za svého Pána. Kdy mu sloužil s mečem
v ruce. A proto věděl, že jedině ve vřavě bitvy se může v Božích
očích očistit. To byl ten důvod, proč byl tak dobrý válečník; protože právě mečem
zachraňoval svou duši před věčným očistcem.
„Bože, odpusť tomuto ubohému a
ztrápenému hříšníkovi. Zhřešil jsem myšlenkou i činem. Prosím, odpusť mi,
trojjediný Bože. Ztrestej mě, zmuč mě! Zbav mne mých hříchů. Otče.“
A
tehdy, když dobíjeli York, biskup Heahmund pochopil, že Bůh jeho modlitbu
vyslyšel. Že tělo rozdrásané trnovím Bohu připomnělo korunu jeho syna, a on jim
pak daroval vítězství: vidinu neopravených hradeb bez stráží a možnou rychlou
porážku pohanů.
Biskup
se mýlil. Cesty Boží byly přece jen nevyzpytatelné.
Jako
dobytek na porážku vběhli do připravené pasti. Proti nim stáli hordy démonů. A
horší než muži bojovníci, byly ty Eviny tváře. Něco nevídaného a naprosto
nemorálního, ženští démonové bojující proti mužům se stejnou zuřivostí.
Bůh ho trestal a Satan se mu vysmíval do obličeje, protože znal jeho slabost
v ženách.
Pak
přišly ohně pekelné. Vzduch smrděl smolou a pálícím se masem, protože pohané je
v pasti podpálili. Biskupa ani nezasáhl šíp, ani sám nehořel. Přesto se
díval do Pekla a chápal to varování od Boha.
Ztrestej mě, zmuč mě! A tak ho ztrestá a zmučí. Aby ho
zbavil hříchů. Protože kdyby tak dobrotivý trojjediný Bůh neučinil, čekalo by
ho navěky Peklo, jaké se právě rozhostilo v Yorku.
Chopil
se svého meče a bojoval se vší silou a odhodláním, protože se nejednalo o
obyčejnou bitvu, ale zápasil o svou duši se Satanem. Pohané museli být vyhnání
z Yorku, museli opustit jejich křesťanskou zemi, a právě Heahmund se cítil
nástrojem, mečem v ruce Boží.
Když
se probíjel ke svobodě s duší naplněnou tímto posláním a se silným
odhodláním, netušil, že nestál jen proti pohanům. Ale opravdu jakýmsi bezbožným
hordám démonů, které je potřeba vyhnat z Božího království zpátky do
Pekel. Bůh ho ztrestal, že proti němu postavil samotného Satana. Hada, který
svedl Evu, aby jemu – Adamovi nabízela své jablko.
Biskup
Heahmund se probil až tam na to nádvoří, kde se had šklebil od převráceného
vozu. Tvář měl rudou od křesťanské krve, bílé oči mu svítily, stejně tak i zuby
z rozšklebených úst, a vydával skřeky, jaké směl jen v Pekle.
Vysmíval se jim, hanobil všechny padlé a vyzíval k boji. A třebaže byl sám
proti mnohým, vůbec nikdo z vojáků se mu neodvažoval postavit.
Nicméně
Bůh odpouští obyčejným mužům, že nedokáží zůstat stateční tváří v tvář
hrozivému vzezření Satana; a proto nad obyčejnými muži stál muž svatý,
vysvěcený biskup.
A
ten netvor se plazil v bahně, jako kdyby mu lidské zbraně nemohly ublížit.
„Copak nevíte, kdo já jsem? Jsem Ivar Bezkostný! Nemůžete mě zabít! “ řval
jazykem Antikrista, pozpátku, aby mu nebylo rozumět. A přece všichni vojáci
věděli, co vykřikuje, protože význam slov jim rezonoval v hlavě, až duše
bolela a údy slábly. Nikdo nedokázal zaútočit.
I
ostatní démonové přestali bojovat, i oni strnuli pro ten řev. Aby
s vypočítavostí počkali, až křesťanští vojáci ztratí všechnu sílu, a pak
se na ně ve svých hordách vrhli.
Ztráty
přicházely na obou stranách, životy byly promrhány… avšak jediné, co zůstávalo,
byl smích Antikrista linoucí se nad městem.
Biskup
ho vyzval k boji, protože on byl mečem Boha. Ovšem nejprve se musel
k němu dostat přes hordy – takový bez cti byl boj se Satanem. Nikoliv muž
proti muži, ale svatý muž proti démonům a až poté proti tomu nejnižšímu z nich. Ten se i nadále
jen vysmíval a vyplazoval na něj svůj špičatý rudý jazyk!
„Bojujte
za svého krále! Bojujte za svého Boha!“
Nic
z toho nemohlo pomoci. Bitva byla prohraná. York zůstával v držení
pohanům.
„Copak jako bohoslovec neusilujete
o mír a slitování?“
„Ano, jistě, můj princi.“
Samozřejmě,
že biskup Heahmund neusiloval o mír a slitování. Protože proti démonům-pohanům
byl on ztělesněný hněv Boží. Musel zakročit, musel je navždy vyhnat
z křesťanské půdy a bylo jeho posláním, aby vrátil toho Antikrista, Ivara
Bezkostného, zpátky do Pekla, odkud přišel. Nemohl dovolit, aby kdokoliv – ani
král Aethelwulf po radě svého zbožného, ale již od pohledu slabého a
zženštilého syna – uzavřel mír a nechal, aby pohanští zemědělci zasadily do
půdy semena zla, kterých by se ani za sto let ti pobožní nezbavili.
A
tak se razantně postavil proti uzavření míru se dvěma staršími syny Ragnara Lothbroka.
Protože s pohany neměl slitování.
Bůh
mu daroval zjevení.
A
on to zjevení vyložil králi. Pokud nemohl se utkat se Satanem jako muž proti
muži, musel nejprve oslabit jeho hordy. Tedy bylo rozhodnuto – město zůstane
v obležení a zamezí se jakémukoliv zásobování. I pohané musí jíst a pít, i
pohané umírají hlady a žízní. A až se tak stane, nebude stát nic mezi ním a
Ivarem Bezkostným.
Zdálo
se, že Bůh začal biskupovi odpouštět, protože Heahmund se ujal svého úkolu jako
pravý jeho služebník, bez bázně a s odhodláním. Proto jim poslal posily. A
pohany ztrestal smrtí a nemocí.
Biskup
nechtěl útočit, dokud si nebude jistý, že tentokrát on bude ve výhodě, aby
porazil ztělesnění zla. Ale král byl nedočkavý. Mařil mu jeho plány, chtěl
zaútočit hned a chyboval, protože si neuvědomoval, že biskupovo poslání je
nadřazeno jakémukoliv kralování.
Tehdy
snad Heahmund znovu hřešil, aniž by to sám postřehl, a Bůh ho navždy odvrhl a
opustil. Co vlastně udělal? Propadl hříchu pýchy a stavěl se nad Bohem
korunového krále – proto si zasloužil očistec? Nebo že mlčel o svém poslání a
místo toho si s úlisnou a nepravou pokorností před krále klekl, nevyslyšel
to vnitřní varování, co do jeho mysli vkládal Bůh?
A
tak zaútočili.
Když
už si mysleli, že pohané jsou pryč, že město je zpátky jejich. Pod Yorkem se
otevřela pekelná brána a znovu z ní začali vylézat démonové. Silné a
nesmrtelné hordy, přímo ze země. Porážka byla jistá, boj byl předem prohraný.
Biskup
prozřel, že byl Bohem opuštěn a očekával svou smrt. Zklamal. Hřešil. A tak mohl
jen vítat zasloužený trest.
Co
ovšem netušil a bylo to těžké pochopit… že když ho opustil Bůh, tak tedy propadl
i se svou duší Satanovi. Takřka šílený prohrál bitvu, a proto si neuvědomil ten
okamžik, kdy kývl na spojenectví se zlem. Ivar Bezkostný mu nabídl druhého
koně, když o prvního přišel, a on ho s ironií přijal, aby nakonec byl i
tak poražen. Flirtoval se zlem z pozice svatého mužem, kterým již nebyl, a
ono ho pozřelo. Hluboká propast těch bledých očí ho vtáhla do sebe.
„Pohane!“
Přikovali
ho na ulici, aby se mu mohli vysmívat. Ale brzy je omrzel. Protože pro ně
neznamenal nic víc než obyčejný muž, který zůstal naživu; válečník, co nezemřel
v boji a nechal se potupně zajmout. Biskupský titul v pohanech
nevzbuzoval žádnou úctu, nerozuměli mu. A tak ho nechali o samotě, v které
se domníval, že je jen se svým Bohem, aby se mohl modlit. V níž ho navštěvoval
Antikrist, jen protože chtěl rušit jeho modlitby.
Ale
Heahmund se mýlil. Klečel tam pouze on v přítomnosti Ivara. Žádný Bůh,
pouze velitel pohanů – Satan. A právě ten s ním rozmlouval.
Na
tom pohanovi něco bylo. Heahmund to nedokázal pojmenovat a vlastně se ani
nedokázal přistihnout, že si je toho
vědom. Mnohdy tam jen seděl vedle něj v blátě s bezvládnýma, naprosto
nepoužitelnýma nohama. A přesto nepůsobil jako mrzák, kterým byl. V něčem
– a rozhodně to nemuselo být pozitivní – převyšoval všechny zdravé muže. Kolik
bojovníků bylo lepších než Ivar? Ale jemu byla vlastní jakási všeovládající
podstata, nikoliv dar, že nechyboval nebo uvažoval bez nelogických zásahů citů,
podstata absolutního dobyvatele. Přece tu samou musel mít i Satan, když vmetl
Bohu do tváře, že dokáže svést k hříchu každého člověka!
A
pokud si dříve biskup myslel, že je to podoba Evy, co popírá jeho vlastní
svátost. Tak to byl právě had, který ji nabídl jablko.
Veškeré
učení jevilo zlo jako odporné, mrtvé a uhnívající; prokleté jako mrzákovy nohy.
Ale Heahmundovi vyprahlo v ústech teprve tehdy, když se díval na toho
pohana. Do jeho ironicky se usmívající tváře a do bledých očí. Zlo přece
nemohlo – nebo právě muselo! – být přitažlivé?! Cítil se zmatený, ochromený
v zodpovídání otázky víry.
„Říkáš
mi pohan,“ začal Ivar znenáhla, jako kdyby přesně věděl, o čem biskup přemýšlí.
„Ale já si připadám pobožný. Můj život řídí bohové.“
„Je
pouze jediný Bůh,“ oponoval mu hned. V jeho mysli se tvořila zatím nejasná
představa nového poslání, které mu Bůh vnukl. Ale to jen proto, aby si nemusel
přiznat, jaký osobní zájem má v tomhle nízkém bezbožném stvoření.
„Přesto…
viděl jsem více bohů. Viděl jsem Odina, našeho všeotce, na vlastní oči.“
„To
je všechno ďáblova práce. Stvořil démony a padlé anděly, aby nás svedl na
scestí. A přetáhl na stranu zla.“
„Co
je vlastně zlo?“ A právě tak se vždy zlo
ptalo, aby znejistilo křesťanskou duši!
„Vraždění
nevinných.“
„Vy
taky vraždíte, když se vám to hodí.“
„Kdo
je pohanem, není nevinný!“ biskup zahřměl se vší silou, co v jeho
hladovějícím a bitvou zdecimovaném těle zbyla. Ale teď už věděl, co musí
udělat. Pokud nedokázal tohodle Antikrista porazit mečem, protože ho
obklopovala horda démonů a křesťanský král nebyl posvěcen darem moudrosti,
proto prohráli; zbývala biskupovi slova. Pokud získá tuhle duši pro jedinou
pravou víru, navždy bude schopný vzdorovat Satanovi. „Mohu ti ukázat cestu
našeho Boha. Mohu tě přivést ke spáse a věčnému životu.“
Přes
jeho upřímnou nabídku se mu od Ivara dostal jen výsměch. „Víš, kdo já jsem?“ V té
otázce Heahmund postřehl kromě pobavení skrytou bolest. Mohl si jen domýšlet,
kde pramenila. Jestli byla obrazem sebelítosti mrzáka, a nebo… Biskup nic
nevěděl o tom, že Ivar zavraždil vlastního bratra, protože takový musel být,
když se narodil odlišný. Ale co věděl – bolest dělala z Antikrista
obyčejného muže, stejně jako chtíč i jeho ponižoval ze své svatosti.
„Jistě.“
Pohan před ním nakonec nebyl Satanem, i když se mu podobal. Nebyl ani
Antikristem. Byl muž z masa a kostí – nejméně v jiných částech než
nohou – a takto lidský mohl být přiveden zpátky k Bohu. „Ivar, syn Ragnara
Lothbroka. Mnohým naháníš strach…“
„Tobě
ne.“
„Ne.
Nebojím se žádného muže! Ať už je jakýkoliv.“
V Ivarových
očích mohl vyčíst vybídku, aby mu tedy řekl, jaký vlastně je. Za tou
neoblomností jeho tváře, ďábelským výrazem absolutního dobyvatele a ironickým
úsměvem už Heahmund jasně viděl člověka. Jako kdyby biskup odtáhl závěs a
spatřil, co je za ním; pak pokaždé, když znovu byl zatažen, stále věděl, co tam je. Muž, kterého bolí duše, a bolestivá duše vždy toužila najít klid. Pán právě
takový pokoj nabízel ve své nekonečné lásce.
„Jedni
vyprávějí o druhých příběhy. I o těch, které neznají, které nikdy neviděli.
Přesto na ně nadávají a šíří lži. Není tak?“ ale byl to i Ivar, kdo se ho
snažil stáhnout hlouběji do propasti.
„Ano.
Lidé šíří lži o našem Spasiteli.“
„Možná
lžou i o mně,“ nabídl s podbízivostí zla, ale toho si biskup nebyl vědom.
Něco na koketnosti toho okamžiku na něj natolik silně zapůsobilo, že přestal
být ve střehu, přestože věděl, jak snadno Satan mění podoby. Až příliš se mu
zalíbila představa, že tento pohledný
vojevůdce je jen zmrzačený člověk, jaký se mohl stát jeho společníkem na boží
cestě.
„Jak
to mám vědět,“ dostal ze sebe Heahmund nakonec zmateně.
Ivar
v ten moment našel odpověď, jakou již dlouho hledal. Znal své důvody, proč
biskupa nenechal zabít. Obdivoval, jaký byl válečník. Vždy všem mužům záviděl
jejich zdravá těla a užíval si pohled na jejich válečný tanec. Ale ani jedno
z toho nebyl důvod, proč se nevypořádat s křesťanem, jak si zasloužil
– proč ho nepřibil na kříž, když tolik toužil po svém Bohu! Ovšem teď to viděl
jasně. Slyšel o tom, jak se jeho otec přátelil s knězem. A jelikož Ivar
chtěl větší slávu, než měl Ragnar Lothbrok, ale stejně jako on nemohl najít
přítele mezi jinými Vikingy, protože byl výjimečný, potřeboval po svém boku
biskupa. A Heahmund měl všechny kvality, aby si mohli být rovni.
„Dám
ti možnost to zjistit. Pojedeš s námi.“
Biskup
ho sledoval, jak se plazí v bahně pryč a tentokrát už mu tolik
nepřipomínal hada, jakým byl Satan.
„… je tohle narušení tvé cesty?
Nebo je to její součástí? Co si myslíš, biskupe Heahmunde?“
Druhou
noc, kterou zakotvili v městě krále Haralda, si ho Ivar nechal přivést do
příbytku, kterým jej král pohostil, když se dohodli na spojenectví. Seděl na
ovčí houni na posteli a působil jako zdravý muž. Jen ten jeho výraz měl
v sobě cosi tolik popírající jakoukoliv obyčejnost, až se sám biskup
překvapil, že na chvíli opomněl, před kým stojí. Koho má před sebou, že musí
být na pozoru a jaký nový úkol mu Bůh – dle biskupova mínění – na bedra uložil.
Ivar
ho nejprve pozoroval tiše, ale se zájmem a jakýmsi zalíbením; hodnotil situaci
předtím, než promluvil. A Heahmunda tolik nezajímalo, co mu chce říct, pouze
čekal na výsměšný tón jeho hlasu. Nikoho neslyšel nikdy mluvit o tomto
charakterovém rysu Ragnara Lothbroka, a proto nebyl připravený na to, aby se
s ním snadno vyrovnal u jeho syna. Křesťané neznali žádného podobného
světce a vůbec si neodvažovali připouštět takovou vlastnost u démonů, proto
nebyl biskup schopný se rozhodnout, zda rys smíška či dovádivého raracha
v přístupu k celému – i krutému – životu byl vlastností přitažlivou
či odpuzující.
Ivar
byl krutý, neštítil se vůbec ničeho, napůl šílený a přespříliš ambiciózní, a přece
stejný rys povahy v jedné chvíli z něj dělal posměvačného, ironického
a zlomyslného, v jiné zase jistým způsobem jen smíška a zlobidlo pro
pobavení ze situace. Byl to vliv Lokiho, kterého – i kdyby jej znal – Heahmund
pochopit nemohl.
Ale
rád se díval, jak muž před ním nakláněl hlavu na stranu, měnil mimiku téměř
jako šašek a odhaloval jakousi mužskou koketnost.
„Víš,
proč jsem tě přivedl?“ Ivar se zeptal, jako kdyby celý svět, všechny války,
smrt a neštěstí, byla jen zábavná hra.
Biskup
mu odpověděl mlčením, pouze zatřásl okovy na rukou. Jako kdyby v té
situaci bylo nemístné, aby se s ním bavil z pozice vězně. Ale co se
změnilo? Co vlastně očekával, že se stane?
Ivar
se potutelně usmál. „Zkoušel jsem tvůj meč,“ začal a v očích mu zářila
lstivá jiskra, jako kdyby hodlal pro své pobavení a tu vrozenou mužskou
koketnost lhát a zastírat. „Nikdy jsem podobný v ruce neměl. Jedno kolika
těly prošel, kov neochabl a neztupil se. Stále připravený… zabíjet.“
Heahmundovi
vyschlo v ústech.
„Ale
tvá víra ti ho příliš nedovoluje používat, není tak?“
„Jenom
proti bezbožným pohanům.“
Na
rtech Vikinga se úsměv ještě rozšířil, naklonil hlavu na stranu, zkousl si ret
a uchechtl se. Udeřil se bezděky do hrudi, aby beze slov vydal prohlášení, že
je tím, co biskup nazývá pohanem. Poté pokývl ke džbánu s medovinou a
počkal, než se kněz napije, aby pokračoval.
„Takový
meč ti závidím,“ pronesl tentokrát vážně, s jakousi hořkostí.
„Viděl
jsem tě bojovat se sekyrami…“
Ivar
se pobaveně zasmál a zakroutil hlavou, jako kdyby mu muž nemohl rozumět.
Okamžik počkal, než mu ukázal, aby k němu přišel. Heahmund se obezřetně
přiblížil k posteli a uvědomoval si sílící vzrušení ve svém těle; cítil
se, jako kdyby očekával bitvu, všechny smysly vyostřené a tělo se jemně
chvějící rozrušením.
„A
v čem je vlastně ta vaše víra lepší?“ zeptal se pohan, přičemž k němu
zvedl pohled svých bledých očí a nabídl mu nekonečnou propast za nimi. „Že
pokaždé pozřete,“ přičemž si položil
palec na jazyk a sjel po něm až na rty, na kterých zůstávala vlhká stopa slin,
„svého boha?“
V takový
moment si Heahmund nebyl schopen vybavit slova jakékoliv modlitby. Proto se
mohl utěšovat, že rozhodně nebyl příčetný, když – místo jakéhokoliv pokusu
Ivara Bezkostného zabít – svýma spoutanýma rukama obnažil své mužství.
„Pane, vysvoboď mne ve své
spravedlnosti a zapříčiň můj útěk. Nakloň své ucho ke mně a zachraň mě.
Vysvoboď mě, Pane, z rukou bezbožných, z rukou nespravedlivých a
krutého muže. Neboť jsi má naděje. Pane!“
Vedli
ho s veškerým opovržením před Ivara, a jedna jeho část si to mučení
užívala, protože chtěla zemřít. Zhřešil způsobem, že by mu nebylo odpuštěno,
ani kdyby se nechal ukřižovat. S ženou mohl věřit v Boží shovívavost,
ale pokud ležel s mužem, ke všemu s pohanem… co ho mohlo spasit?
Ale
onen obyčejný hřešící muž v něm viděl příležitost, jak přežít. Ve tváři Vikinga
se tajila veškerá rozkoš minulé noci a potěšení z nadcházejícího dne. Mohl
být vězněm Ivara Bezkostného, mohl jej svést z cesty ten ztělesněný Satan;
nebo právě on, biskup Heahmund získal moc nad ním. Protože přes jeho zmrzačení
mu dával, co nikdo jiný ne.
A
tak se všem Vikingům hrdě postavil čelem, přičemž věděl, že nikdo z nich
mu neublíží, protože i oni se Ivara obávají.
„Teď
se rozhodneme, jestli s námi budeš bojovat, nebo tě zabiju,“ oznámil mu
jeho milenec a upřeně mu přitom hleděl do tváře. Byli si tak blízko, že jen
včerejší noci mohli být blíž. A takto téměř hruď na hrudi mezi nimi vztyčil
dýku. Držíc mu ji pod krkem s mužností, jaké se mu včerejší noci – a ani
žádné jiné – nemohlo dostávat, protože se narodil jako mrzák.
A
přece to v druhém vzbuzovalo vzpomínky a vzrušení. Nikdo kolem nich nemohl
pochopit ten jinotaj takové výhružky.
„Nic
tě nedrží naživu, jenom já.“
Biskup
dokázal vstřebat pouze polovinu významu těchto slov. Pouze tu část, která
z něj dělala Ivarova dlužníka. Naštěstí neznal Vikingovu minulost, nemohl
prohlédnou bledost jeho očí a tvrdý výraz tváře, aby viděl toho chlapce, který
jako zmrzačené dítě málem zemřel sekerou svého otce; který jako mrzák dostával
více než mateřskou lásku a který jako mrzák nikdy nemohl poznat ženu bez
výsměchu.
Pokud
Ivar držel Heahmunda na živu, tak pak byl jenom jeho. Navždy!
„Proč mi nedáš ten nůž?“
Mladší
Viking si otočil nůž k sobě, když mu ho podával. Bylo to mužství druhého,
díky kterému se mohli stát více než spolubojovníci nebo přátelé. A ta smlouva
byla ztvrzena předchozí noci. Ivar biskupovi věřil, jak jen dokázal, a cítil se
díky němu silný a úplný, protože celý osud mu byl nakloněn!
„Myslím, že bude bojovat
s námi.“
Přestože
svým souhlasem, že bude bojovat za pohany proti pohanům, získal domnělou svobodu
a zbavili ho okovů. Tak se přece jen nemohl skutečně vzdálit od Ivara. Ten si
ho držel u sebe. Ve dne: hrávali společně taktické hry, bavili se o životě a
víře, probírali nadcházející bitvu. I v noci:
Biskup
si všiml, že mladší Viking má jakýsi odpor ke všem ženám. Chápal to jako zášť,
protože se svým mrzáckým mužstvím přece jen ho žádná nemohla chtít – a Heahmund
nevěděl, že právě kvůli jedné takové, co ho zradila, zabil vlastního bratra – a
on se proti všem tedy vyhranil. O kom nemluvil, byla jeho vlastní matka;
zmiňoval ji jen tehdy, pokud měl potřebu zdůraznit důvody, proč nenávidí
královnu Kattegatu, Lagerthu. Jak Ivarova matka stála nejblíže, jako jediná
milovaná žena, právě Lagertha ze všech žen byla ta nejvíce nenáviděná.
Jakási
zvědavost budila v biskupovi touhu potkat obě tyto ženy. První samozřejmě
nemohl, protože zemřela rukou druhé – a to byla podstata celého sporu. Nehledě
na to, nebo právě kvůli tomu, starší mluvil o ženách: nejvíce přesvědčivá mohla
být pro Ivara právě Panna Maria, protože její panenské početí neohrožovalo
Vikingovu mužnost a mohl v ní přece vidět svou matku, kterou miloval.
Křesťanství pak Ivarovu srdci mohlo nabízet ženy, ke kterým by nemusel cítit
zášť, a proto by se k jediné pravé víře nakonec dokázal přiklonit.
Jenže
mladší se biskupovi vysmál jako pokaždé a popřel jakýkoliv zázrak, v který
křesťané věřili. Přestože hluboce vyznával vlastní víru, zbytek světa soudil až
s nezdravým cynismem.
Přece jen se nakonec vytáhl na své choré nohy,
které musel mít vyztužené kovem, aby dokázal těžkopádně kráčet za pomoci berle
a pokračoval v rozhovoru.
„Měsíc
je žena. To je pravda.“ Uznal Viking, když se postavil za biskupa. „Ale ne
žena, jíž lze věřit.“ Pravý význam jeho slov byl, že žádné ženě – kromě jeho
matky, a možná ani té ne! – se nedalo věřit. „Prolhaná žena. Žena, z níž
muži šílí.“
Vytáhl
nůž, jakým mu již nejednou hrozil. Byl to ten jediný neochablý druh meče, který
jako mrzák proti němu mohl držet. A stejně jako dříve, používal ho coby symbol.
Přiložil ho biskupovi na tvář, jak stál těsně za ním a dýchal mu přitom na krk.
„Slibuje jim svou lásku a přízeň. Jenže pak si to rozmyslí, podvádí… Odejde
s jiným.“ Přitiskl se ještě blíže k jeho zádům a ostřím nože téměř nechal
vznikat druhé jizvě na mužově tváři.
„Víš,
na co teď myslím?“
Biskup
měl téměř zjevení, tak moc věděl, o co Ivarovi jde. Že ta zášť k ženám
pramenila z vlastní zkušenosti, že ho nějaká žena zlákala, ale protože
s ní nemohl být mužem, podvedla ho a odešla s jiným. Vyprávěl svůj
příběh. A Heahmunovi ho ani nemohlo být líto.
Copak
k někomu jako Ivar by milostný příběh s dobrým koncem seděl? Ten
mladý muž byl příliš krutý, zahořklý a cynický. Jako mrzák se nenarodil, aby
byl milován – to všem muselo být jasné.
„Myslíš,
že mi nemůžeš věřit, že mé sliby jsou bezcenné a budu stejně zrádný jako
měsíc.“ Třebaže si byl vědom jen jediného slibu – a to že bude po Ivarově boku
bojovat, protože k tomu, co se mezi nimi za zavřenými dveřmi dělo, ani
nesvolil, natož aby něco sliboval –, jeho tělo se jemně chvělo. Cítil bázeň a
rozrušení, které nepramenilo z výhružně položeného meče na jeho tváři.
„Podle
mých zkušeností – stává se to.“
„Ale
když mě teď zabiješ, přijdeš o potěšení…
si dokázat, že jsi měl pravdu.“
Ivarova
tvář se na chvíli stala naprosto nečitelnou, poté schoval nůž do pouzdra, aby
nebylo znát, jak se mu třesou ruce. Sexuální jinotaj v tom napjatém
okamžiku city byl absolutně nemístný, třeba takto s druhým mužem flirtovat
Ivarovi přinášelo dříve zmíněné potěšení.
„Haehmunde,“
jeho hlas byl zesláblý a jemný v tom oslovení, „já nechci mít pravdu. Chci
ti věřit. Chci věřit, že na tomto světě je někdo, kdo nikdy nelže,“ oproti jeho
bratrům: oproti Hvitserkovi, který za Ivarem nikdy nebude pevně stát, oproti
Ubbemu, kterého už svým bratrem ani nazývat nemohl, oproti mrtvému Sigurdovi,
„nepodvede ani nezradí. Kdo je vždy… ušlechtilý.“
Tak
tohle Viking viděl v biskupovi? Vedle jeho mužnosti, síly a bojového umu;
pro tohle v něm našel zalíbení?
Biskup
se za takového považoval, protože kdo mohl být ušlechtilejší, než svatý muž? „To
jsem já, Ivare. Můžeš mi věřit.“
Nemohl.
Mladší
z mužů se odtáhl. Kdokoliv by takový byl, neprohlásil by o sobě, že je. A
Ivar si díky takovému prohlášený byl jistý, že se nejspíše v biskupovi
mýlil. Obdivoval – snad až zbožňoval – představu, která nebyla reálná. Chtěl
přítele, co bude vždy stát po jeho boku a dá mu více než kdokoliv jiný; ale
vložil své naděje do špatného muže.
Hořce
se usmál, než celý rozhovor ukončil. „To se uvidí.“
„Vaše
Milosti,“ nadhodil k němu hravě přede všemi, protože si to mohl dovolit.
Všichni věděli, jaký Ivar je; že se vysmívá všemu i osudu. Ale
v Heahmundovi to vyvolalo vzpomínku na předchozí noc: všichni válečníci noc
před bitvou, v které mohou zemřít, užívají života.
Biskup
se naježil, jako kdyby mladší na něj ukázal a vykřičel do tváří všech svých
spolubojovníků, jaká byla jejich noc… při jakých činnostech ho tituloval Vaše Milosti.
„Neříkej
mi tak. Myslíš si, že je to vtipné, ale milost je mimo tvé chápání.“
Co
Ivar skutečně nechápal, bylo, že muž si může ráno tolik vyčítat, čemu se tak
rád v noci věnoval. Nerozuměl pokrytectví, které se zrcadlilo
v biskupově víře. „Počkej,“ nechtěl odejít do bitvy rozhádaný, chtěl mít
čistou hlavu, proto pokračoval ve svém původním záměru. „Něco pro tebe mám. Ten
meč je kouzelný jen v rukou svého majitele. Tak si ho vezmi. Ber. Je tvůj.“
Dával
mu úplnou svobodu. A třebaže to nevyslovil, na rtech měl soud včerejšího večera:
To se uvidí…
„Zachránila
jsi mi život. Děkuji.“
Cesta
biskup Heahmund vedla od jednoho démona k druhému. Ale zjevení Ivara
Bezkostného se úplně lišilo od toho královny Lagerthy. Zatímco on byl řvoucí
had s krví rudou tváří a prázdnýma očima, ona se jevila krásná jako
světice, ačkoliv církev tehdy neznala žádnou svatou ženu v čele armády. A
jeho prvotní hřích, mužský chtíč jí byl provokován od prvního okamžiku, co ji
spatřil.
A
to možná bylo znamení, že nesešel z cesty. Že Bůh přece jen mu hodlal odpustit,
pokud se znovu soustředí, aby své hříchy odčinil.
„Ale
kdybych tě neušetřila, byl bys teď v nebi. Jsi přece křesťanský kněz.
Nebyl bys tedy raději tam?“
Mluvila
přes její ústa nějaká světice… nebo dokonce Bůh? Slyšel jeho slova, nebo ho jen
Satan s výsměchem napodoboval. Co mohl biskup vědět? Nabízelo se mu Boží
království, nebo si jen zlo chtělo užít, jak mu tuhle vidinu vezme, pokud
v ní uvěří?
Oslepovala
ho její krása, chtíč mu zatemňoval mysl.
„Jsem
kněz, ale jsem také člověk.“ Opravdu byl? Kde byla ušlechtilost jeho slibu? Kam
se poděla svátost? Zrazoval Boha, zrazoval i Ivara Bezkostného. Nakonec byl jen
obyčejný muž a na svůj chtíč tu ženu upozorňoval. „Miluji Boha.“ Nemiloval! „Ale
taky miluji život.“
„A
co na životě tak moc miluješ?“ přesně tak by se tázal Satan, aby zasel do duše
pochybnosti.
„Jeho
radosti. Jeho bolesti.“
„A
miluješ lidské bytosti?“
„Náš
pán miloval všechny lidské bytosti. Jeho láska byla agapé, ne erós. Velká,
všeobjímající láska.“
„A
ty pociťuješ stejnou všeobjímající lásku, knězi? Miluješ muže a ženy stejnou
měrou?“
Lagertha
ho sváděla jako všechny ženy. Třebaže byla krásná jako Bohorodička, nakonec se
stávala důkazem učení, že všechny ženy jsou nástrojem Satanovým.
S podobnou myšlenkou přišel i Ivar, přestože nebyl křesťan.
Co
to mělo znamenat?
Jako
každý svatý muž musel i biskup projít Boží zkouškou? Mohla být tolik složitá a
neprůhledná? Aby od prvního pohledu Satanáš ho vedl k vykoupení duše,
zatímco žena ztělesňující jeho první hřích proti Bohu mu otevírala brány Pekla?
Ne,
muže a ženy nemiloval stejně. „Nejsem náš Pán. Agapé je pro mě příliš těžká. Miluju ženy, nejen duševně.“
K ženám cítil živočišný chtíč a z jeho popudu hřešil. Ale
k Ivarovi? Cítil něco, když si všiml za závojem výsměchu jeho ublížené,
křehké a citlivé duše? Ano. Avšak nevěděl, co to bylo. Přestože právě to ho
vždy vedlo, když se jím nechal svést k sodomii. Právě kvůli tomu mu slíbil
svou ušlechtilost.
„My
nemáme problém milovat jak duši, tak tělo. Naši bohové nás k tomu přímo
vyzývají.“
„Takže
neznáte pocit viny. Výčitky svědomí?“
„Ne.“
Přesně tohle potřeboval biskup slyšet. Způsob, jakým Satan dokázal přinést klid
duši, která ho potřebovala. Uklidnil ji a pak uzmul, aby ji zahrnul věčným
muky.
„To
vám závidím. Strávil jsem mnoho let životem v hříchu.“
Byl
to čistý pragmatismus, pro který biskup ztratil víru. Chtěl přežít, za každou
cenu dále upíjet z poháru života plnými doušky, a věděl, že
v pohanském světe je jen jediná cesta. S Ivarem se to nabídlo, ale
s Lagerthou na to přistupoval s jasným vědomím.
Stal
se milencem královny.
„To se uvidí.“
Ivar
by byl raději, kdyby biskup zemřel. Třebaže, dokud si myslel, že zemřel, ho
bolest z jeho ztráty tolik ochromovala, že nebyl schopný přemýšlet o
taktice, jak vyhrát válku, když první bitva byla prohraná.
Ale
že žil!
Ivar
věděl, že ho biskup zradil. Měl jistotu, že nebyl ušlechtilý. Křesťanská svatost
nakonec nic neznamenala. A Ivar skutečně nemohl věřit vůbec nikomu.
No tak asi sorry jako, ze jsme fyzicky nedonutili pet lidi odepsat ti na giveaway, aby my dve socky co jsme reagovaly si zaslouzily zajem :D
OdpovědětVymazatxD To je tady nepsané pravidlo, že když si Durcenwe stěžuje na neaktivní, tak všichni aktivní jsou z toho automaticky vyškrtnuti...
VymazatJá to chápu, taky bych si stěžovala, vůbec se neurážím, jsem ráda že mám povídku a jdu si číst! Ať žijí socky! -had-
Vymazat